Van pleziervaart naar scheepvaart

iDevice icon Leestekst

De Maas is een belangrijke waterweg. Waar nodig, werden kanalen gegraven om het de schepen gemakkelijker te maken.

Zijrivieren

De Maas wordt geregeld gevoed door zijrivieren. De belangrijkste voor de scheepvaart in ons land is ongetwijfeld de Samber. Vrachtschepen gebruiken de Samber om tot in het industriegebied van Charleroi te varen.
Andere zijrivieren, zoals de Semois, de Lesse en de Ourthe zijn dan weer belangrijke trekpleisters. Grote schepen kunnen er niet op, wel kano's en kayaks. De riviertjes kronkelen door een prachtig landschap en komen langs lieftallige dorpjes of stadjes.

Kanalen

Ons land kent verscheidene waterwegen, maar die zijn pas echt nuttig als ze met elkaar in verbinding staan. En als de natuur niet voor zo'n verbinding zorgt, dan doet de mens dat wel. Door kanalen uit te graven. Zo verbindt het Albertkanaal de Maas met Antwerpen en de Schelde.

Goedkoop vervoer

Het vervoer met schepen gaat niet zo vlug als het vervoer met treinen of vrachtwagens. Maar er is één groot voordeel: het is goedkoper. In de Belgische Maashavens werden vroeger vooral bouwmaterialen, ijzer en staal geladen, en brandstof gelost. Nu wordt er over de rivier hoofdzakelijk zand en grind vervoerd, en goederen uit het Luikse en Limburgse industriegebied.

Hoe vuil is de Maas?

Industrie brengt vervuiling met zich mee. Fabrieken op de Maasoevers durven wel eens hun afvalwater in de Maas te lozen. Dat vervuilde water stroomt richting zee, en dus door Nederland.
Nederland is niet echt blij met het vuile "Belgische" water. En dat is logisch. Heel wat Nederlandse steden halen hun drinkwater uit de Maas. Volgens de Nederlanders verdwijnt driekwart van het Luikse afvalwater ongezuiverd in de Maas, en komt er via de Samber en de Maas vanuit het industriegebied van Charleroi bijzonder veel viezigheid. Over dat vuile water wordt geregeld geruzied.


Klik op onderstaande knop voor een kaart.

Klik op onderstaande knop voor een foto van de Maas vs Julianakanaal.